مد و فشن

رنگ‌شناسی در لباس یا چطور لباس خودمان را ست کنیم

رنگ‌های متعدد برای تیشرت

رنگ لباس، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لباس است که باید در ست کردن و درست کردن یک استایل مناسب درنظر گرفته شود. رنگ‌شناسی در طراحی لباس هم بسیار مهم است. ممکن است لباس‌ها یا اجزای مختلف، تک به تک زیبا باشند اما وقتی کنار هم قرار می‌گیرند نتیجه دلچسبی به شما ندهند. در این حالت معمولا مشکل از هارمونی و ترکیب رنگ‌هاست.

البته علاوه بر هم‌نشینی مناسب رنگ‌ها، مسئله دیگر هم وجود دارد. سلیقه افراد که با شخصیت آن‌ها رابطه مستقیم دارد. پس هر رنگی را نمی‌توان به هرکسی پیشنهاد داد. در ادامه سعی می‌کنیم نکات مهم در رنگ‌شناسی لباس را برایتان بگوییم تا با هر سلیقه‌ای استایل زیبا‌تری داشته باشید.

پالت رنگ خودتان را بسازید

قبل از به نتیجه رسیدن درمورد پالت باید کمی رنگ‌ها را بشناسید. یک دایره رنگی بسیار معروف وجود دارد که به آن چرخه رنگ می‌گویند. در مرحله اول رنگ‌های اصلی را می‌بینید. بعد رنگ‌هایی که با ترکیب آن ایجاد می‌شوند را در دایره بیرونی می‌بیند. اما چرخه رنگ به چه درد می‌خورد؟ بگذارید قبل از آن نگاهی به رنگ‌های چرخه داشته باشیم.

رنگ‌های اصلی

اصطلاحا خالص هستند و از ترکیب دیگر رنگ‌ها ساخته نمی‌شوند. اما همین سه‌رنگ کافی است تا بتوانید تمام رنگ‌ها را بسازید. این سه رنگ قرمز، آبی و زرد هستند. آن‌ها را ترکیب کنید: (البته سفید و مشکی حسابشان جداست.)

آبی+   قرمز=بنفش
آبی+زرد=سبز
زرد+قرمز=نارنجی

رنگ‌های ثانویه

حالا باز هم می‌توانید کار ترکیب کردن را ادامه دهید تا تمام رنگ‌ها را به‌دست بیاورید. اگر رنگ‌های ثانویه را با رنگ‌های اصلی ترکیب کنید، به رنگ‌های درجه سوم می‌رسید: (مشخصا نسبت ترکیب رنگ‌ها در نتیجه نهایی تاثیرگذار است)

آبی+   سبز=سبزآبی (Tilt) / لاجوردی
آبی+بنفش=نیلی / یاسی / ارغوانی
قرمز+بنفش=زرشکی
زرد+سبز=لیمویی / زمردی
زرد+نارنجی=کهربایی

استفاده از چرخه رنگ در استایل

همان‌طور که متوجه شدید این چرخه را می‌توان تا بی‌نهایت ادامه داد و رنگ‌هایی با تنالیته‌های مختلف درست کرد. حتی بسیاری از رنگ‌های معمولی که در لباس‌هایمان می‌بینیم از درجه سوم رنگ‌ها فراتر می‌روند. درضمن همان‌طور که گفتیم، مشکی و سفید هم جای دیگری وارد بازی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

این چرخه خیلی ساده به شما می‌گوید که چه‌چیزهایی را کنار هم بپوشید. اگر می‌خواهید لباس‌هایتان در یک طیف رنگی باشند، رنگ‌های کنار هم را انتخاب کنید. مثلا زرد، لیمویی و زمردی. برای رنگ‌های متضاد به نقطه مقابل هر رنگ در چرخه نگاه کنید. شاید در لحظه اول عجیب به‌نظر برسد اما می‌توانید زرد را با بنفش ست کنید و آبی را با قرمز. البته برای رسیدن به یک هارمونی مناسب میزان استفاده از هر رنگ هم مهم است.

اصول تئوری ترکیب رنگ‌ها

کدهای کلی برای ترکیب رنگ لباس‌ها وجود دارد که بسیار هم محبوب هستند. از افراد معمولی گرفته تا طراحان معروف لباس از این ترکیب‌ها استفاده می‌کنند. شاید اسم بعضی از آن‌ها مثل مونوکروم را شنیده باشید. البته که همیشه می‌توانید این قوانین را بشکنید. اما با رعایت آن‌ها یک استایل با هارمونی معمول و پذیرفته شده خواهید داشت.

رنگ‌های مونوکروم

مونوکروم یکی از ترکیب‌های محبوبی است که در استایل‌های روزمره می‌توانید استفاده کنید. رنگ‌های مونوکروم در استایل مینیمال هم زیاد استفاده می‌شوند. 

برای این‌که یک استایل مونوکروم داشته باشید باید یک رنگ انتخاب کنید. البته که می‌توانید از طیف‌های مختلف همان رنگ استفاده کنید. مثلا اگر سبز انتخاب کردید، می‌توانید سبز‌های پاستیلی را در استایلتان بگنجانید یا با رنگ‌های آبنباتی استایلتان را شارپ‌تر کنید. درکنار طیف رنگی، می‌توانید از پارچه‌هایی با جنس و بافت متفاوت استفاده کنید و به این وسیله تنوع ایجاد کنید. 

استایل مونوکروم این امکان را به شما می‌دهد که یک آیتم را برجسته کنید، مثلا در فصل زمستان از یک پافر با رنگ نئونی استفاده کنید و تی‌شرت و شلوار را از رنگ‌های پاستلی انتخاب کنید.

رنگ‌های مکمل

بالاتر با عنوان رنگ متضاد به این دسته اشاره کردیم. متضاد را به‌خاطر این‌که این رنگ‌ها روبه‌روی هم قرار می‌گیرند به‌کار می‌برند. اما در هنرهای تجسمی معمولا به آن‌ها رنگ مکمل گفته می‌شود. منظورمان همان رنگ‌هایی هستند که در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. 

ترکیب‌های مکمل هم به دو دسته واقعی و ساختگی تقسیم می‌شوند. به آن دسته رنگ‌هایی که کاملا مقابل هم قرار دارند را رنگ‌های مکمل واقعی می‌گویند. مثلا اگر قرمز و سبز یا زرد و بنفش را باهم بپوشید به این‌جور ترکیبی رسیده‌اید. اما دسته دیگر تقریبا روبه‌روی هم قرار دارند. مثلا نارنجی و آبی یا بنفش و لیمویی دقیقا روبه‌روی هم نیستند. درواقع اگر طیف‌های کناری را در دایره رنگی انتخاب کنید به یک ترکیب مکمل ساختگی می‌رسید.

رنگ‌های سه‌گانه

رنگ‌های سه‌گانه هم مثل مکمل‌ها برایمان ترکیب متضاد می‌سازند. اما این‌بار معمولا نتیجه خیلی شارپ‌تر می‌شود. به‌هرحال اگر نارنجی، سبز و آبی را ترکیب کنید قطعا چشم‌ها به سمت شما برمی‌گردند. اما حالا که رنگ‌های متنوعی در استایلتان دارید باید در کنار هم گذاشتن مدل‌ها و پارچه بیشتر دقت کنید.

چه‌طور ترکیب‌های سه‌گانه را پیدا کنیم؟ جواب باز هم چرخه رنگ است. این بار رنگ‌ها را طوری به‌هم وصل کنید که در آخر یک مثلث داشته باشید. از هرجای دایره که شروع کنید و هر مثلثی که بسازید یک ترکیب از رنگ‌های سه‌گانه به شما می‌دهد.

فراموش نکنید که ترکیب‌بندی‌های بسیار متنوعی در دنیای مد و فشن استفاده می‌شود و این‌ها فقط چندمورد معروف‌تر و محبوب‌تر هستند. مثلا همین ترکیب سه‌‌گانه را می‌توانید به چهارگانه تبدیل کنید. در دایره رنگی یک مستطیل بکشید و چهار رنگ آن را در استایلتان استفاده کنید.

رنگ‌های آنالوگ

این‌جا هم معمولا سه رنگ را انتخاب می‌کنیم. اما این بار سراغ رنگ‌های کنار هم می‌رویم. مثلا قرمز، نارنجی و نارنجی مایل به سرخ را انتخاب کنید. حالا یک ترکیب پاییزی فوق‌العاده دارید. سراغ آبی، لاجوردی و سبز بروید، این ترکیب شما را یاد جنگل و دریا نمی‌اندازد؟ معمولا ترکیب رنگ‌های آنالوگ چیزهایی هستند که در طبیعت هم می‌توانیم ببینیم. 

البته لازم نیست خودتان را همین‌جا محدود کنید. می‌توانید از ترکیب این‌ها هم یک پالت منحصربه‌فرد برای خودتان بسازید. مثلا تم نارنجی و قرمزی که بالا گفتیم را بردارید و به تم آبی اضافه کنید. درنظر بگیرد که بعضی رنگ‌ها، مثلا رنگ‌های گرم بیشتر به چشم می‌آیند. پس می‌توانید نسبت آبی را بیشتر از نارنجی درنظر بگیرید تا تعادل ایجاد شود. 

رنگ‌های خنثی

به رنگ‌های سیاه، سفید و طیف‌های خاکستری خنثی می‌گویند. این رنگ‌ها را به‌راحتی می‌توانید به هر ترکیبی اضافه کنید بدون آن‌که پالت رنگی به‌هم بخورد. اما یک نکته را درنظر داشته باشید. شدت روشنایی خاکستری‌ای که انتخاب می‌کنید باید با دیگر رنگ‌های پالت یکسان باشد.

رنگ‌های خنثی برای ایجاد تنوع در استایل عالی هستند. به‌علاوه می‌توانند از شارپ شدن استایل جلوگیری کنند. همیشه چند آیتم بیسیک با رنگ‌های خنثی در کمدتان داشته باشید تا بتوانید هرچیزی را با آن‌ها ست کنید.

منظور از رنگ سرد و گرم چیست؟

اکنون که استفاده از چرخه رنگ‌ها را متوجه شدید وقت آن است که با مفهوم رنگ سرد و گرم نیز آشنا شوید. این مفهوم در انتخاب رنگ‌ها در طراحی لباس تأثیر زیادی دارد.

بر اساس این مفهوم کلاً دو نوع رنگ در دنیا وجود دارد: سرد و گرم.

منظور از رنگ‌های سرد آنهایی هستند که درصدی از رنگ آبی در خود دارد و منظور از رنگ‌‌های گرم آنهایی هستند که درجه‌ای از رنگ قرمز را دارند. رنگ‌های  سرد حس سرما را منتقل می‌کنند. مثلاً وقتی به بنفش یا سبز نگاه می‌کنید این حس باید به شما منتقل شود. در مقابل رنگ‌های گرم رنگ‌های محکمی هستند که موجب احساس غرور به بیننده می‌شوند.

کسانی که رنگ سرد را برای طراحی لباس انتخاب می‌کنند پوست های روشنی دارند و از منسوجاتی و جواهراتی مانند طلای سفید و نقره بهره می‌برند. در مقابل برای طراحی لباس کسانی که پوستی گندمی و تیره دارند استفاده از رنگ‌های گرم مناسب‌تر است. اینها معمولاً منسوجاتی مانند طلای زرد را ترجیح میدهند.

در این میان توجه داشته باشید که رنگ‌های خنثی که قبلاً در مورد آنها صحبت شد در هارمونی با همه رنگ‌ها قرار می‌گیرند. رنگ‌هایی مانند سفید، خاکستری و سیاه در این مجموعه قرار می‌گیرند.

چطور لباس بپوشیم

لباس پوشیدن فقط یک پوشش ساده نیست. شما باتوجه به شخصیت، جایگاه اجتماعی و موقعیت‌های مختلف لباس‌های متفاوتی انتخاب می‌کنید. این لباس‌ها خیلی راحت روی نظر دیگران تاثیر می‌گذارند. 

رنگ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لباس است. مثلا به‌طورکلی، رنگ‌های شارپ مثل زرد برای قرارهای رسمی و کاری زیاد مناسب نیستند. البته این بخش‌ را اکثر ما به‌خوبی می‌دانیم. اما درمورد این‌که کدام رنگ‌ها را کنار هم بگذاریم تا استایل جذاب‌تری داشته باشیم چقدر اطلاعات داریم؟

در این مقاله نگاهی به چرخه رنگ داشتیم که پایه ترکیب رنگ‌ها در هر کاری است. با استفاده از چرخه رنگ و در نظر گرفتن چند نکته ساده می‌توانید لباس‌هایتان را به شکل‌های متفاوتی ترکیب کنید و با همان لباس‌های قدیمی استایل‌های متفاوت داشته باشید.

ما در مزون آوانتگارد بهترین طراحان لباس را برای انجام طراحی‌های خود به کار گرفته‌ایم. شما می‌توانید برای سفارش لباس خود به صورت عمده از طریق لینک زیر اقدام کنید و یا محصولات مورد علاقه خود را از طریق صفحه فروشگاه و به صورت تکی خریداری کنید:

یک نظر در “رنگ‌شناسی در لباس یا چطور لباس خودمان را ست کنیم

  1. بهادر گفت:

    این روش در خرید لباس خیلی کمکم کرده

    https://tinyurl.com/2quchgzb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *